Finlandia-talo täyttyi jälleen ruoka-alan asiantuntijoista, kun Elintarvikepäivä 2025 kokosi yhteen yli 30 huippupuhujaa, alan yrityksiä ja satoja osallistujia. Tapahtuman teemana oli tänä vuonna ”Kasvu” – niin liiketoiminnassa, kuluttajaymmärryksessä kuin vastuullisuudessakin.
Päivän avauspuheenvuorossa korostettiin, että kasvu ei synny sattumalta – se vaatii osaamista, dataa ja strategista ajattelua. Kuluttajaymmärrys ja osaaminen tunnistettiin tärkeimpinä kasvun mahdollistajina. Esityksissä kuultiin tutkimustuloksia siitä, miten sukupolvien ja kulttuuritaustojen erot vaikuttavat ruokavalintoihin. Lisäksi esiteltiin kotimaisia tuoteinnovaatioita, jotka vastaavat proteiinipitoisten ja ravintoainerikkaiden elintarvikkeiden kasvavaan kysyntään. Kansainvälisiltä asiantuntijoilta saatiin myös vinkkejä vientiin.
Luonnonvarakeskuksen (Luke) osastolla esiteltiin elintarvikekehitystä tukevaa tutkimusta. Esillä oli mallielintarvikkeita, joita on ideoitu monialaisessa yhteistyössä osana Agri-Food klusterin toimintaa. Maisteltaviksi oli valittu itäsuomalaisista raaka-aineista valmistettuja muroja. Pääkomponentteina muroissa oli käytetty ravitsemuksellisesti kiinnostavia kauraa ja tattaria, jotka voisivat olla hyvä vaihtoehto pellonkäyttöön Itä-Suomessa tuoden monimuotoisuutta viljelykiertoon. Makua ja luonnetta tuotteisiin saatiin sekä viljellyistä, että metsämarjoista. Makeutta toivat metsäiset makuhunajat, ja umamia saatiin viljelystä siitakesienestä.
Luken esittelypisteessä kävi kuhina, ja maistajia oli ajoittain jonoksi asti. Ravintosisällöstä, allergeeneista ja hinnasta käytiin keskustelua. Muutamia aistinvaraisia arvioitakin saatiin. Mallielintarvikkeista on kerätty kuluttaja-arvioita erilaisissa kohderyhmissä, ja Luken koulutettu makuraati on arvioinut tuotteiden aistinvaraisen laadun.
Keskustelun pohjalta laaditaan kiinnostaville prototyypeille ravintoainekoostumus- ja hinta-arviot. Tulokset julkaistaan Agri-Food klusterin viestintäkanavissa niiden valmistuttua. Mallituotteita tarjotaan yrityksille jatkokehitettäviksi omissa tuotekehitysprosesseissaan. Tavoitteena on vauhdittaa mallituotteiden avulla uusien, innovatiivisten tuotteiden pääsyä markkinoille, ja samalla tukea ruokajärjestelmän muutosta kohti kestävää tuote kärkenä.
Lisätietoja:
erikoistutkija Susanne Heiska, Luonnonvarakeskus
susanne.heiska(a)luke.fi, p. 029 532 3861
Lue Luonnonvarakeskuksen artikkelisarja tuotekehityksen eri vaiheista: