Suomalainen menestysresepti –kilpailun viides kausi ratkesi ja voittajatuotteet ilmestyivät kaupan hyllyille. Syksystä saakka jännitystä TV-ruutuihin tuoneessa ohjelmassa nähtiin mukana myös savolaista osaamista ja tuoteinnovaatioita.
Suonenjokinen Pakkasmarja Oy osallistui kilpailuun marjapohjaisella välipalatuotteella. Pakkasmarjan myyntijohtaja Netta Tikkanen edusti yritystä kilpailussa ja jäi lopulta nipinnapin finaalikuusikon ulkopuolelle. Kysyimme Netalta, mikä innosti heitä lähtemään mukaan kilpailuun?
-Ohjelmassa marjatuotteet ovat jääneet vähemmälle huomiolle. Pakkasmarjalla haluamme tuoda kuluttajille uusia käyttöliittymiä ja helppoutta marjojen ostamiseen ja käyttöön, joten kilpailu oli meille yksi tapa vauhdittaa omaa tuotekehitystämme, Tikkanen kertoo.
Pakkasmarja on markkinajohtaja pakastemarjoissa ja tekee aktiivista tuotekehitystä uusien marjatuoteinnovaatioiden parissa. Tikkanen kertoo, että kilpailuun osallistuminen oli nopea prosessi, sillä Smuuti-kupponen (työnimi) oli pitkälti vielä ideatasolla, kun he päättivät hakea mukaan kilpailuun.
-Kilpailuun kuului esikarsinta, jota ei vielä kuvattu. Sen jälkeen TV-ohjelmaan kuvattujen semifinaalitilaisuuksien välillä oli vain vähän aikaa, joten osallistuminen oli tiukka rutistus meiltä kaikilta.
Vastaanotto uudenlaiselle marjatuotteelle oli hyvä.
-Saimme asiantuntijoilta todella hyvää palautetta, Tikkanen jatkaa. Kuluttajatestissä otimme tietoisen riskin valitsemalla version, jossa hampunsiemenet toivat purutuntumaa tuotteeseen. Se jakoi mielipiteitä. Kuluttajatestaus toi meille kuitenkin todella arvokasta tietoa tuotekehitykseen.
TV-ruuduilla nähtiin vain poimintoja tuomariston antamasta palautteesta kilpailijoille. Tikkanen kertoo, että keskustelu oli todellisuudessa laajempaa ja tuomaristo antoi hyviä vinkkejä tuotteen eteenpäin viemiseen.
-Kaiken kaikkiaan osallistuminen antoi paljon. Henkilökohtaisesti osallistuminen oli minulle todella mielenkiintoinen kokemus, johon oman jännityksensä toivat esiintymistilanteet tuomariston ja TV-kameroiden edessä. Yrityksenä saimme arvokasta näkyvyyttä ja hyviä kontakteja – ja tietysti lisää intoa tuotekehitystyöhön.
Tikkanen rohkaisee ja kannustaa yrityksiä hakemaan mukaan kilpailuun.
-Vaikka kilpailussa ei pääsisi finaaliin saakka, niin saa arvokasta kokemusta ja palautetta tuotteesta. Uuden tuotteen lanseeraaminen on iso panostus, joten kilpailu on myös mahdollisuus saada tuotteelle laaja, valtakunnallinen näkyvyys kohtuullisilla panostuksilla.
Ajoittain Suomalainen menestysresepti –kilpailun tuotteita ilmestyy kauppoihin myös kärkikuusikon ulkopuolelta. Tikkanen paljastaa, että myös heillä kehitystyö tuotteen parissa jatkuu ja sitä tehdään kuluttajia vahvasti osallistaen.
-Haluamme haastaa myös nuorempia kohderyhmiä lisäämään marjojen käyttöä tarjoamalla siihen maukkaita, helposti nauttivia välipalatuotteita.
KUVA: Sari Soininen